Egzoplaneta

NASA otkrila još jednu potencijalno naseljivu planetu sličnu Zemlji

Otkriće nove planete službeno je potvrđeno u utorak na 241. sastanku Američkog astronomskog društva.
Sci-Tech / Svemir | 12. 01. 2023. u 07:43 Bljesak.info

Američka svemirska agencija NASA uočila je egzoplanetu veličine Zemlje koja kruži oko male zvijezde udaljene oko 100 svjetlosnih godina.

Planeta nazvana TOI 700 e vjerovatno je stjenovita i veličinom je gotovo jednaka našoj planeti (95 posto). Nebesko tijelo predstavlja četvrtu planetu koja je otkrivena kako kruži oko male, hladne M patuljaste zvijezde TOI 700. Sve planete je otkrio NASA-in satelit Transiting Exoplanet Survey Satellite, odnosno misija TESS.

Mogućnost postojanja vode

Još jedna planeta iz istog sustava, koja je otkrivena 2020. godine i nazvana TOI 700 d, također veličinom odgovara Zemlji. Obje egzoplanete se nalaze u naseljivoj zoni njihove zvijezde, odnosno na udaljenosti koja potencijalno omogućava postojanje vode na površini. Mogućnost postojanja vode znači da bi planete mogle biti naseljive ili da su nekada bile, ističu tech portali.

Male, hladne, M patuljaste zvijezde poput TOI 700 uobičajene su u svemiru, a za mnoge je otkriveno da su "domaćini" egzoplanetama poput sustava TRAPPIST-1 koji ima sedam egzoplaneta, a koje će posmatrati svemirski teleskop James Webb.

TOI 700 b

Najbliža zvijezdi je planeta TOI 700 b, koja 90 posto odgovara veličini Zemlje i koja obavi jednu brzu orbitu oko zvijezde svakih 10 zemaljskih dana. Tu je i TOI 700 c, koja je 2,5 puta veća od Zemlje, a put oko zvijezde pređe za 16 dana. Ove planete su vjerojatno "zaključane" tako da su uvijek okrenute istom stranom prema zvijezdi, baš kao što je Mjesec uvijek istom stranom okrenut prema Zemlji.

Dvije egzoplanete u naseljivoj zoni zvijezde, planete d i e, imaju duže orbite koje traju 37, odnosno 28 dana. Razlog je to što su udaljenije od zvijezde. Novootrkivena planeta je zapravo smještena između ove dvije.

Misija TESS je započela 2018. godine i prati dijelove noćnog neba tijekom 27 dana, odnosno najsjajnije zvijezde dok prati njihove promjene u sjaju. Padovi u luminoznosti ukazuju na orbitiranje planeta dok prolaze ispred svojih zvijezda, što se naziva tranzitima.

Misija je počela promatrati južno nebo 2018. godine, a zatim se okrenula ka sjevernom nebu. Godine 2020. se misija ponovo fokusirala na južno nebo u svrhu dodatnih posmatranja te je otkrila četvrtu planetu u sustavu TOI 700.