Meteori

Raketiranje prijetećih asteroida "u zadnji čas" moglo bi biti spasonosno za Zemlju

Znanstvene simulacije pokazale su da bi nuklearne eksplozije mogle većinu danas poznatih opasnih asteroida skrenuti s putanje i učiniti značajno manje opasnima po civilizaciju
Sci-Tech / Znanost | 04. 11. 2021. u 20:20 Bljesak.info

Skupina američkih astronoma sa sveučilišta Johns Hopkins, Virginia i Nacionalnog laboratorija Lawrence Livermore u časopisu Acta Astronautica od ovoga mjeseca objavila je rad koji se naziva "Late-time small body disruptions for planetary defense", odnosno u slobodnijem prijevodu "Kasna obrana planeta od udara malenih tijela skretanjem s putanje".

U ovome radu znanstvenici se bave simulacijom scenarija koji je poznat iz brojnih znanstvenofantastičnih filmova i romana, ali je i dovoljno realan da se oko njega vrte prave vježbe svemirskih agencija.

Scenarij opisuje situaciju u kojoj astronomi u "u zadnji čas" otkriju asteroid koji juri prema Zemlji i prijeti da će u nju udariti kroz manje od godine dana, izazivajući time ogromne štete ili čak potpuno uništenje naše civilizacije. Raniji zaključci studija i spomenutih vježbi govorili su u prilog tomu da "ne možemo spriječiti što ne možemo predvidjeti", odnosno da se napori ne bi trebali usmjeriti prema skretanju asteroida s putanje već na njihovo ranije otkrivanje – a tek potom na tehnologije kojima bi se potencijalno opasne objekte na Zemljinoj putanji moglo skrenuti s puta.

Veći broj manjih udara smanjuje rizik

No, najnovije simulacije objavljene u ovom radu kažu da tome ne mora biti tako. Ako su određeni uvjeti zadovoljeni, gađanje opasnog asteroida nuklearnim oružjem moglo bi donijeti željene rezultate. Prema ovim znanstvenicima, raketiranje asteroida čak i unutar godine dana od mogućeg udara u Zemlju moglo bi značajno smanjiti opasnost od njegovog udara.

Time bi se, kažu, moglo razbiti ogroman, potencijalno fatalan asteroid, na veći broj manjih komada svemirske stijene. Više manjih objekata koji bi ulijetali u Zemljinu atmosferu izazvalo bi manje kumulativne štete. U radu se opisuje scenariji u kojima bi, u ovisnosti o udaljenosti asteroida i vremenskom periodu do predviđenog udara, bombardiranje bilo "isplativo", prenosi buh.hr.

Dovoljno dobri rezultati

"Smanjivanje učinka udara objekta promjera 100 metara, koji bi proizveo eksploziju preko tisuću puta snažniju od atomske bombe u Hirošimi, na nešto promjera 20-ak metara i snage poput meteora u Čeljabinsku, donijelo bi Zemlji dramatično poboljšanje ishoda. Razlika je od potpunog razaranja jednog metropolitanskog područja do nešto malo ozljeda i razbijenih prozora", poručuju autori rada.

Zaključak kaže kako obrana planeta od udara asteroida uz pomoć projektila može biti efikasna strategija. Skretanje asteroida bi, stoga, trebalo uzeti u obzir kao pričuvnu strategiju u slučaju da preferirane metode, one koje zahtijevaju duže vremensko razdoblje od upozorenja do udara, zakažu. Cilj je smanjiti razaranje na površini planeta. Prema objavljenim modelima, većini za sada poznatih objekata bliskih Zemlji mogla bi na ovaj način biti promijenjena putanja dovoljno da nas promaše.