COVID-19 i cijepljenje

Vrste cjepiva protiv koronavirusa

Ovdje ćemo pokušati dati pregled trenutno dostupnih cjepiva, u najkraćim crtama.
Sci-Tech / Znanost | 26. 01. 2021. u 14:00 Bljesak.info

Cjepiva protiv COVID-19 koje se počinju davati u regiji ili na koje računa, a još nisu prošle registraciju i odobrenja, variraju od mRNA (iRNK), preko adenovirusnih (vektorskih) do inaktiviranih (mrtvih) cjepiva.

Pokušava se i s razvojem rekombinantnih cjepiva koje bi se zasnivale na Spike proteinu virusa SARS-CoV-2.

Piše: Jelena Kalinić, MA, biolog, znanstveni novinar i bloger Društvo za promociju prirodnih znanosti “Nauka i svijet”.

Cjepiva koja su odobrene u EU i zapadnim zemljama (Kanada, SAD, UK) su one koje su prošle fazu 3 kliničkih studija i regulatornim tijelima tih zemalja predočile potpune dokaze efikasnosti i sigurnosti.

mRNA (iRNK) cjepiva protiv COVID-19

One sadrže genetičko uputstvo u vidu informacijske RNK za stvaranje jednog proteina virusa SARS-CoV-2 (Spike protein, protein “šiljka”) na koji naš organizam stvara antitijela.

Dakle, prema ovom uputstvu, naše ćelije stvore same taj protein i onda ga druge ćelije u našem organizmu prepoznaju kao “neprijatelja”, strano tijelo i formiraju antitijela koja se specifično vežu na taj protein i neutraliziraju ga.

Koja cjepiva:

Pfizer/BioNTech (Comirnaty tj. BNT162b2 – sve su to nazivi za isto cjepivo)

Moderna (mRNA1273)

Trenutni podaci pokazuju a su obje ova cjepiva visoko efikasna – iznad 90%

Sadrže li uzročnika bolesti COVID-19: ne.

Adenovirusna cjepiva

Kod ovih cjepiva se koriste neki drugi virus – po čovjeka bezopasni – da prenese genetičko uputstvo o sintezi Spike proteina virusa SARS-CoV-2 do naših stanica. U našim stanicama se vrši sinteza tog proteina koji kada izađe iz stanica djeluje kao “strano tijelo” tj. antigen, pobuđujući imunološki odgovor organizma i stvaranje antitijela.

Koja cjepiva:

Rusko cjepiva Instituta Gamaleja (Sputnjik V, tj. Gam-Kovid-Vak) – za sada, samo u Srbiji i vjerojatno kroz neko vrijeme u entitetu Republika Srpska u našem regiji, a cjepivo se daje u Rusiji, Argentini i davat će se u još nekim zemljama. Još je nije odobrila EMA (Europska agencija za lijekove), jer nisu završena sva ispitivanja ova cjepiva predočeni krajnji rezultati studija efikasnosti i sigurnosti

Cjepivo AstraZeneca/Univerzitet Oxford – još se ispituje, vrlo je moguće da će uskoro biti odobrena i EU, kada proizvođač predoči dokaze o efikasnosti i sigurnosti. Odobrena je za hitnu upotrebu (emergency use) u Ujedinjenom Kraljevstvu i Argentini 30. siječnja 2020.

Cjepivo kineskog proizvođača CanSino – još nije odobrena, još je tek u statusu kandidata, ali je u ograničenoj upotrebi u Kini.

Sadrže li uzročnika bolesti COVID-19: ne

Inaktivna cjepiva protiv COVID-19

Radi se o cjepivima koje sadrže mrtvog uzročnika bolesti, To je “stara škola” pristup u stvaranju cjepiva. Virus se inaktivira kemijski, recimo formaldehidom. Ova cjepiva koriste adjuvanse kako bi pojačale imuni odgovor, uprazo zato što je virus mrtav – obično se radi o spojevima aluminija. Ipak, i mrtav virus ima Spike protein na što naš organizam reagira stvaranjem zaštitnih antitijela. Primjer jednog starijeg inaktivnog cjepiva je inaktivno cjepivo protiv dječje paralize (IPV).

Koja cjepiva:

Kinesko cjepivo proizvođača Sinovac (CoronaVac) – limitirana upotreba u Kini, počelo s davanjem u Turskoj. S efikasnošću od 50.4% prema novim izvještajima iz Brazila, znatno je manje efikasna od Pfizerovog i Moderninog cjepiva .

Kineska cjepivo proizvođača Sinopharm s Beijing Institute (BBIBP-CorV) – odobrena u Kini, limitirana upotreba u UAE, Jordanu, Bahreinu i Egiptu, Srbiji. Data u 2 doze, efikasna oko 79%. Milijun doza “kineskog cjepiva” koje dolaze u Srbiju su Sinopharm.

Sadrži li cjepivo uzročnika bolesti COVID-19: da, ali mrtvog.

Koja cjepiva se mogu još očekivati, pored AstraZeneca u narednom razdoblju: one proizvođača Janssen (Johnson&Johnson), Novavax, CureVac.