Muskova kompanija

Zašto Kinezima toliko smeta Starlink?

SpaceX bi se mogao naći u ozbiljnom problemu u budućnosti, s obzirom na to da Kinezi namjeravaju obuzdati djelovanje Starlinkove konstelacije na više načina, odnosno barem najavljuju da će tako djelovati.
Sci-Tech / Internet | 27. 02. 2023. u 12:35 Bljesak.info

Kina planira izgraditi ogromnu satelitsku mrežu u Zemljinoj orbiti koja će biti izravna konkurencija SpaceX-ovu Starlinku u pružanju internetskih usluga korisnicima diljem svijeta.

Riječ je o projektu kodnog naziva "GW", prema timu predvođenom izvanrednim profesorom Xu Canom sa Sveučilišta za svemirski inženjering Narodne oslobodilačke vojske (PLA) u Pekingu, javlja Zimo.

Što GW točno znači, zapravo nije razjašnjeno, no ta satelitska konstelacija uključivat će 12.992 satelita u vlasništvu novoosnovane kompanije China Satellite Network Group Co, rekli su Xu i njegovi kolege u članku o mjerama protiv Starlinka, objavljenom u veljači u kineskom časopisu Command Control and Simulation.

Misija - obuzdavanje Starlinka

Raspored lansiranja tih kineskih satelita ostaje nepoznat, ali bi se njihov broj mogao mjeriti sa SpaceX-ovom planiranom mrežom od više od 12.000 satelita do 2027. godine. Xuov tim naglašava da će konstelacija satelita GW vjerojatno biti brzo postavljena, odnosno "prije dovršetka Starlinka". To bi osiguralo da naša zemlja ima mjesto u niskoj orbiti i spriječilo konstelaciju Starlink da pretjerano iskoristi resurse niske orbite, dodaju.

Kineski bi sateliti također mogli biti postavljeni u orbite gdje Starlink konstelacija još nije dosegla, ističu navedeni voditelji projekta te dodaju da bi dobili prilike i prednosti na drugim orbitalnim visinama, pa čak i potisnuli Starlink. Isto tako, ti bi sateliti mogli bi biti opremljeni anti-Starlink korisnim opterećenjem za izvođenje raznih misija, poput provođenja dugoročnog nadzora satelita Starlink izbliza, kažu Xu i njegovi kolege.

Razvija se i protusatelitsko oružje

Očekuje se da će mreža Starlink, koja trenutačno ima više od 3000 satelita u orbiti, s vremenom narasti na više od 40.000 satelita, prema podacima SpaceX-a. Kineski svemirski nadzor i obrambeni kapaciteti ne mogu se nositi s toliko satelita, naglašava Xuov tim.

Sateliti Starlink mogu primati podatke američke vojske za planiranje ili koordiniranje svojih pozicija, a opremljeni su i nadzornim senzorima za praćenje svemirskog okruženja. Mogu koristiti svoju orbitalnu manevarsku sposobnost da aktivno pogode i unište obližnje ciljeve u svemiru, kažu kineski znanstvenici. Kina stoga planira izgraditi snažnije radarske sustave pokretane novom tehnologijom za prepoznavanje i praćenje satelita Starlink, dodaju.

Radar i druge mjere detekcije koristile bi se za ažuriranje Starlinkova kataloga, koji bi na kraju sadržavao detaljne podatke o svakom pojedinom satelitu u toj konstelaciji, kažu kineski znanstvenici. Xuov tim dodaje da bi kineska vlada također mogla surađivati s drugim vladama kako bi formirala koaliciju protiv Starlinka i zahtijevala da SpaceX objavi precizne podatke o orbiti satelita Starlink.

Istaknuli su i razvoj novog oružja, uključujući lasersko i mikrovalno oružje velike snage, koje će se koristiti za uništavanje satelita Starlink koji prolaze iznad Kine ili drugih osjetljivih regija.

Lekcija iz Ukrajine

S druge strane, ukrajinska vojska učinkovito je dosad koristila Starlinkove usluge protiv ruskih snaga. Otkako je izbio rat, kineski vojni istraživači stalno su pozivali na razvoj sposobnosti za uništavanje Starlinka ako bude potrebno.

Šef SpaceX-a Elon Musk objavio je na Twitteru da će SpaceX ograničiti vojnu upotrebu Starlinka u ukrajinskom ratu: Nećemo omogućiti eskalaciju sukoba koji bi mogao dovesti do 3. svjetskog rata. Američki državni tajnik Antony Blinken nakon toga je rekao da je američka vlada razgovarala s Muskom o korištenju satelitskog interneta Starlink u Ukrajini, no nije iznio nikakve detalje tog razgovora.