Ovog puta knjiga

Nove optužbe na račun Zorana Tomića

Novi hit mostarskog rektora. Hvalio se da su mu knjigu recenzirali brojni uglednici, oni to za Telegram demantiraju
Sci-Tech / Obrazovanje | 14. 03. 2023. u 13:45 Bljesak.info

Sveučilište u Mostaru i tamošnji rektor Zoran Tomić nedavno su se pohvalili velikom međunarodnom nagradom kojom je sveučilište proglašeno ''sveučilištem godine'', a Tomić ''rektorom godine''. Brzo je otkriveno da se sve ove nagrade, s kojima su se hvalili u Mostaru, za nekoliko stotina američkih dolara mogu kupiti na internetu. Osim ovim nagradama, rektor Tomić u posljednje se vrijeme pohvalio i izlaskom svoje nove knjige. Objavio je Enciklopedijski rječnik odnosa s javnošću, predstavljen i promoviran kao monumentalno djelo, prvo te vrste u svijetu, piše Telegram.hr.

To mu, kako se naglašava u promo-materijalima, daje ''specifičnu profesionalnu težinu''. Profesionalnoj težini Tomićevog recentnog kapitalnog djela, dalje se navodi, doprinosi i cijeli niz ''uglednih znanstvenika i lidera na svojim znanstvenim područjima'' za kojima je Tomić kao autor posegnuo da mu recenziraju knjigu.

Njih je čak 24, sa sveučilišta iz BiH, Hrvatske i Srbije. Međutim, iako Tomić tvrdi suprotno, neki od njih kažu da ih on niti nije zamolio da mu recenziraju knjigu niti da su, u konačnici, recenziju napisali. O nemalom iznenađenju kada je vidio da je recenzent Tomićeve knjige, Telegramu govori profesor Ivan Tanta s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku.

'Zašto je ovdje moje ime, ne znam'

Na Telegramovo direktno pitanje je li recenzirao Tomićevu knjigu, nedvosmisleno je odgovorio: ''Nisam''. U podužem razgovoru, Tanta nam je ispričao kako je Tomiću nekoć recenzirao neke od njegovih knjiga. ''On bi mi ih poslao, ja bih pročitao, napisao recenziju i to bi bilo objavljeno. No, ovo niti sam dobio na recenziju niti sam recenzirao'', kaže pa dodaje: ''Ja ne znam zašto se ovdje nalazi i moje ime''. Zanimalo nas je kako je uopće doznao da je naveden među recenzentima knjige koju nije recenzirao.

''Knjiga mi je stigla od Tomića na adresu i tako sam doznao. Od pročelnika svog Odjela u Dubrovniku, kolege Brautovića, tražio sam Tomićev broj. Nastojao sam doći do njega nekoliko puta, međutim nisam uspio ostvariti kontakt s njim i odustao sam. Žao mi je, volio bih dobiti njegovo objašnjenje, možda je riječ o čistoj zabuni'' veli Tanta s jasnim prizvukom ironije.

Profesor Tanta dodaje kako je od još nekolicine navedenih recenzenata čuo da nisu pisali recenzije za ovu Tomićevu knjigu. Neki su se, kako je čuo, i posvađali. Tragom Tantinih riječi Telegram je neslužbeno razgovarao s još troje ljudi koji se nalaze na spisku recenzenata. Potvrdili su nam da recenzije za Enciklopedijski rječnik nisu pisali.

Naveden niz profesora iz Hrvatske

Osim profesora Tante sa Sveučilišta u Dubrovniku, među recenzentima Tomićeve knjige navedena su brojna profesorska imena s regionalnih sveučilišta. Tu su, primjerice, Tomićevi prorektori iz Mostara, Sanja Bijakšić i Zdenko Klepić, profesorica Milica Kostić-Stanković s Fakulteta organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu te umirovljeni profesor Univerziteta u Tuzli Najil Kurtić.

Ovdje je i cijeli niz domaćoj akademskoj javnosti poznatih profesorskih imena: Igor Kanižaj i Božo Skoko s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, dekan Veleučilišta Edward Bernays Damir Jugo, Pero Maldini s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, Dubravka Sinčić Ćorić i Ana Tkalac Verčić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, kao i Danijel Labaš s Hrvatskog katoličkog sveučilišta.

Tomić: 'Svi su pristali biti recenzenti'

Profesora Tomića upoznali smo s time da nam je nekoliko recenzenata njegovog Enciklopedijskog rječnika potvrdilo da s tim poslom nisu imali veze. Zamolili smo ga da nam pojasni prema kojem je kriteriju uvrstio i naveo imena recenzenata svoje posljednje knjige, odnosno kako ih je – kao autor – angažirao kada neki od njih tvrde da knjigu nisu dobili na recenziju niti su recenziju napisali.

Na naša pitanja, kratko je poručio bez daljnjih objašnjenja: ''Svi navedeni recenzenti koji su na popisu u knjizi su pristali biti recenzenti knjige''. Istaknimo i kako je prije sedam dana na Televiziji Sveučilišta u Mostaru emitirana emisija povodom promocije Tomićevog Enciklopedijskog rječnika.

Tomić je opširno govorio o zavisti mnogih koju osjeća zbog izlaska knjige kojom je, kako je rekao, ''dao značajan doprinos standardizaciji profesije''. Kazao je kako ljudi dobiju 1000 novih neprijatelja kada napišu knjigu, no da ih je još i više kada je u pitanju rječnik. ''Prijatelji se istinski raduju, a njih je malo, svi drugi to gledaju s prezirom, a ljudi su često zavidni'', požalio se.

'Naručivali su novinare protiv mene'

Rekao je kako su neke kolege s kojima surađuje čak “naručivali medije i novinare da propitivaju o tom rječniku zato što nisu mogli progutati činjenicu da je izišao enciklopedijski rječnik”. Dodao je i kako mu je jasno da će zbog ovog rječnika imati više neprijatelja, “onih koji će me mrziti zato što sam to napravio, koji to ne gledaju na takav način, ali to je sudbina svih nas koji radimo na ovakvim projektima”.

Zaključio je kako se osvjedočio da je čovjek čovjeku vuk, da su ga učenje i čitanje oplemenili, da voli ljude i uspjeh te da treba “bildati samopouzdanje na temelju znanja”. Zoran Tomić rektor je Sveučilišta u Mostaru od 2017. godine. Prethodno je bio dekan Filozofskog fakulteta u Mostaru.

Surađivao je ili surađuje u izvedbi nastave na studijima Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilišta u Dubrovniku, Sveučilišta Sjever te na sedam fakulteta Sveučilišta u Mostaru. Tijekom njegovog mandata počasne doktorate mostarskog sveučilišta primili su bivši rektor Damir Boras i rektor Sveučilišta Sjever Marin Milković.