Ekstremno globalno zatopljenje moglo bi na kraju uništiti ljude
Upozoravaju prvi klimatski modeli superračunala

Ekstremno globalno zatopljenje moglo bi na kraju uništiti ljude

Sci-Tech / Znanost | 25. 09. 2023. u 23:26 Bljesak.info / Bljesak.info

Ekstremno globalno zatopljenje vjerojatno će izbrisati sve sisavce - uključujući ljude - s lica Zemlje za 250 milijuna godina, pokazuje nova znanstvena studija.

Temperature bi mogle porasti do 70C i pretvoriti planet u "neprijateljsko okruženje lišeno hrane i vode", upozorava istraživanje.

Planet bi se zagrijao do te mjere da mnogi sisavci ne bi mogli preživjeti - a Zemljini bi se kontinenti spojili i formirali jedan vrući, suhi, nenastanjiv superkontinent, piše SkyNews.

Apokaliptične projekcije potječu iz prvih klimatskih modela superračunala.

Oni sugeriraju da bi Sunce postalo svjetlije, s tektonskim pokretima koji oslobađaju ogromne količine ugljičnog dioksida (CO2) u zrak kroz vulkanske erupcije.

Zemlja bi postala toliko vruća da bi samo 8% do 16% predviđenog superkontinenta bilo nastanjivo.

Sisavci, uključujući ljude, bolje su prilagođeni životu na hladnoći i manje su sposobni nositi se s ekstremnom vrućinom.

''Ljudi bi umrli''

Glavni autor studije, dr. Alexander Farnsworth sa Sveučilišta u Bristolu, rekao je: "Novonastali superkontinent bi učinkovito stvorio trostruki udarac, koji bi uključivao učinak kontinentalnosti, toplije sunce i više CO2 u atmosferi, povećanje topline za veći dio planeta .

"Rezultat je uglavnom neprijateljsko okruženje bez izvora hrane i vode za sisavce.

''Široko rasprostranjene temperature između 40C i 50C, pa čak i veći dnevni ekstremi, popraćeni visokim razinama vlažnosti, u konačnici bi zapečatili našu sudbinu.

"Ljudi - zajedno s mnogim drugim vrstama - umrli bi zbog svoje nesposobnosti da izbace ovu toplinu kroz znoj, hladeći svoja tijela."

Autori istraživanja vjeruju da bi razine CO2 mogle narasti s oko 400 dijelova na milijun (ppm) danas na više od 600 ppm do vremena formiranja superkontinenta - nazvanog Pangea Ultima.

Ovo, međutim, pretpostavlja da ljudi prestanu sagorijevati fosilna goriva - "inače ćemo vidjeti te brojke mnogo, mnogo ranije", upozorio je profesor Benjamin Mills, koji je izračunao buduće projekcije CO2 za studiju. King kaže da su klimatske promjene 'najegzistencijalniji izazov od svih'

'Ključno je doći do neto nule'

Istraživanje međunarodnog tima znanstvenika objavljeno je u časopisu Nature Geoscience.

Koautorica dr. Eunice Lo sa Sveučilišta u Bristolu rekla je: "Od vitalne je važnosti ne izgubiti iz vida našu trenutnu klimatsku krizu, koja je rezultat ljudskih emisija stakleničkih plinova.

''Dok predviđamo da će planet biti nenastanjiv za 250 milijuna godina, danas već doživljavamo ekstremne vrućine koje su štetne za ljudsko zdravlje. Zbog toga je ključno postići neto nulte emisije što je prije moguće."

Istraživački tim simulirao je trendove temperature, vjetra, kiše i vlažnosti za Pangeu Ultima i koristio modele kretanja tektonskih ploča, kemiju i biologiju oceana za procjenu budućih razina CO2.

Dr. Farnsworth je dodao: "Izgledi u dalekoj budućnosti izgledaju vrlo mračni.

"Razine ugljičnog dioksida mogle bi biti dvostruko veće od trenutne razine.

"Budući da se također predviđa da će Sunce emitirati oko 2,5% više zračenja i da se superkontinent prvenstveno nalazi u vrućim, vlažnim tropima, veliki dio planeta mogao bi se suočiti s temperaturama između 40C i 70C.

"Ovaj rad također naglašava da svijet unutar takozvane nastanjive zone Sunčevog sustava možda nije najgostoljubiviji za ljude, ovisno o tome jesu li kontinenti raštrkani, kao što imamo danas, ili u jednom velikom superkontinentu."