JADES-GS-z14-0

Novo otkriće u Svemiru: Otkrivena najstarija galaksija

Najnovije otkriće ima "duboke implikacije" za naše razumijevanje takozvane kozmičke zore, rekli su istraživači.
Sci-Tech / Svemir | 31. 05. 2024. u 09:49 Bljesak.info

Svemirski teleskop James Webb otkrio je, pretpostavlja se, novu najudaljeniju poznatu galaksiju - izuzetno svijetao zvjezdani sustav koji je postojao samo 290 milijuna godina nakon Velikog praska, obznanila je NASA.

Od kada je aktiviran 2022. godine, Webb je započeo novu eru znanstvenih otkrića, omogućivši pogled dalje nego ikada ranije u daleke dijelove Svemira, što istovremeno znači da uz njegovu pomoć gledamo u daleku prošlost, piše Srna.

Međunarodni tim astronoma prvi put je uočio galaksiju nazvanu JADES-GS-z14-0 početkom 2023. godine, ali su im bila potrebna dodatna promatranja kako bi bili sigurni da je ona zaista rekorder, prenio je AFP.

"Izvor je bio iznenađujuće svijetao, što ne bismo očekivali za tako daleku galaksiju, a bio je veoma blizu druge galaksije tako da se činilo da su to dva dijela jednog većeg objekta", objavili su Stefano Carniani iz talijanskog Scuola Normale Superiore centra i Kevin Hainline sa Sveučilišta u Arizoni.

Do trenutka kada svjetlost iz najudaljenijih galaksija stigne do Zemlje, rastegnuta je širenjem Svemira i pomjerena u infracrvenu oblast svjetlosnog spektra, koju Webb otkriva izuzetnom jasnoćom.

Tim je izvršio dva potvrdna promatranja u listopadu prošle godine, a zatim i u siječnju, kako bi bio sigurniji u svoju hipotezu.

Ne samo da novo otkriće nadmašuje prethodni rekord za najstariju poznatu galaksiju - koji je držao JADES-GS-z13-0 sa starošću od 320 milijuna godina nakon Velikog praska - već inicira nova intrigantna pitanja za astronomiju.