Još malo i znat će se

NASA je korak bliže odgovoru na pitanje - odakle smo potekli?

Potraga za odgovorima o podrijetlu života čini ogroman korak naprijed, potaknuta proučavanjem asteroida koji je putovao svemirom 4,5 milijarde godina.
Sci-Tech / Svemir | 13. 12. 2023. u 16:17 Bljesak.info

Otključavanje tajni porijekla života na Zemlji moglo bi biti nadohvat ruke, jer NASA-ini znanstvenici sad otkrivaju revolucionarne rezultate svoje sedmogodišnje misije proučavanja drevnog asteroida Bennu.

Uzeti dok je Bennu kružio oko Sunca, uzorci vraćeni na Zemlju pokazuju bogatstvo ugljikom, ključnim građevnim elementom života. To je uzorak vrlo bogat ugljikom - najbogatiji koji imamo u svom dosadašnjem vanzemaljskom materijalu, ističe Dante Lauretta, voditelj misije OSIRIS-REx.

Uzorak sadrži gotovo 5 posto ugljika i značajnu količinu vode

To otkriće potiče nagađanja da su asteroidi poput Bennua možda isporučili temeljne molekule, pokrenuvši život na Zemlji prije nekoliko milijardi godina.

Uzorak, koji sadrži gotovo 5 posto ugljika, također sadrži značajnu količinu vode u hidratiziranim mineralima, što dodatno pridonosi receptu za život. Još uvijek razotkrivamo složenu organsku kemiju, ali izgleda obećavajuće da ćemo doista razumjeti jesu li ti asteroidi bogati ugljikom isporučili temeljne molekule koje su možda doprinijele nastanku života?, kaže Lauretta.

Neki znanstvenici predlažu da su se počeci života dogodili u takozvanoj iskonskoj juhi, dok se drugi zalažu za teoriju o 'pseudo-panspermiji', sugerirajući da kemikalije neophodne za život potječu iz svemira, dostavljene asteroidima. Laurettin tim čak je otkrio zagonetni trokutasti kamen, dodajući intrigu novostečenim otkrićima iz uzoraka s Bennua.

Potraga za temeljnim molekulama života

Unatoč navedenim otkrićima, tim ne predviđa pronalazak biološkog materijala u krhotinama asteroida. Umjesto toga, njihov fokus leži na identificiranju kemijskih sastavnih dijelova života, kao što su šećeri, masti i aminokiseline. Međutim, postoji i izazov: spremnik s uzorkom se ne da otvoriti.

NASA-ini znanstvenici su samo prašinu i krhotine koje nisu dospjele u kanister, a 2 od 35 zatvarača spremnika su se odbili otvoriti. NASA radi na specijaliziranim alatima za rješavanje tog problema, s ciljem dovršetka zadaće u 2024. godini.

"Plijen" veći od očekivanog

Dok su početne procjene upućivale na 250g materijala u spremniku, nedavne procjene ukazuju na oko 170g. Unatoč tom smanjenju, Lauretta izražava zadovoljstvo količinom prikupljenog materijala.

Ushićeni smo; šezdeset grama je bio uvjet prije misije, a mi već imamo 70. Dakle, ne mogu biti sretniji, rekao je.

Dok NASA-in tim čeka daljnje rezultate, naglašavaju potrebu za točnošću, osiguravajući da njihovi nalazi izdrže znanstvenu kontrolu.