Oceani

Otkriveno 20.000 ranije nepoznatih planina

Znanstvenici su se okrenuli satelitskim promatranjima, koja osiguravaju globalnu pokrivenost svjetskih oceana, kako bi izvršili popis podvodnih planina.
Sci-Tech / Znanost | 02. 05. 2023. u 10:58 Bljesak.info

Globalna satelitska promatranja otkrila su skoro 20.000 ranije nepoznatih podvodnih planina, čime se broj poznatih planina u oceanima na Zemlji gotovo udvostručio, navedeno je u izvještaju u travanjskom izdanju znanstvene publikacije Earth and Space Science.

Nova tehnika mapiranja zasnovana na satelitskim podacima pronašla je tisuće ranije nepoznatih podmorskih planina.

Žarišta morskog biodiverziteta

Baš kao što se planine uzdižu iznad površine Zemlje, podmorske planine se uzdižu iznad dna oceana.

Podvodne planine su često žarišta morskog biodiverziteta, dijelom zato što su njihovi stjenoviti zidovi formirani vulkanskom aktivnošću pogodni za staništa.

Podvodne planine također potiču podizanje vode bogate hranljivim materijama, koja distribuira korisna jedinjenja poput nitrata i fosfata kroz vodeni stub.

Oni su poput „šipova koji se miješaju u oceanu“, kaže ‪David Sandwell, geofizičar sa Scripps instituta za oceanografiju na Kalifornijskom državnom sveučilištu u San Diegu.

Prethodno je mapirano više od 24.600 podmorskih planina.

Mapirano 20 posto oceana

Uobičajeni način za pronalaženje ovih skrivenih planina je ispitivanje morskog dna sonarom, ali je to skup proces za koji je potreban brod, zbog čega je samo oko 20 posto oceana mapirano na taj način.

Znanstvenici su se zato okrenuli satelitskim promatranjima, koja osiguravaju globalnu pokrivenost svjetskih oceana, kako bi izvršili popis podvodnih planina.

Tim je proučavao satelitska mjerenja visine morske površine, tražeći izbočine u centimetarskoj skali uzrokovane gravitacionim utjecajem morske planine. Pošto je stijena gušća od vode, prisustvo podvodnih planina mijenja gravitacijsko polje Zemlje na tom mjestu.

/ Izvor: Earth and Space Science

Koristeći tu tehniku, tim je uočio 19.325 ranije nepoznatih podvodnih planina. Istraživači su usporedili neka od svojih zapažanja sa sonarnim mapama morskog dna kako bi potvrdili da su novootkrivene morske planine vjerojatno stvarne.

Većina novootkrivenih podvodnih planina visoka je između 700 i 2.500 metara visine, procjenjuju istraživači.