Novo otkriće

NASA-ini teleskopi otkrili crnu rupu koja obara rekorde

''Trebali smo Webba da pronađe ovu izuzetno daleku galaksiju i Chandru da pronađe njenu supermasivnu crnu rupu'', rekao je Akos Bogdan iz Centra za astrofiziku/Harvard & Smithsonian (CfA).
Sci-Tech / Svemir | 18. 01. 2024. u 15:24 Bljesak.info

Astronomi su pomoću NASA-inih teleskopa otkrili najudaljeniju crnu rupu dosad viđenu X-zrakama, objavila je NASA. Crna rupa je u ranoj fazi rasta koja dosad nije viđena, gdje je njena masa slična onoj galaksije domaćina. Ovaj rezultat može objasniti kako su nastale neke od prvih supermasivnih crnih rupa u svemiru.

Kombinirajući podatke iz NASA-inog rendgenskog opservatorija Chandra i NASA-inog svemirskog teleskopa James Webb, tim istraživača uspio je pronaći indikativni potpis rastuće crne rupe samo 470 milijuna godina nakon Velikog praska, prenosi HRT.

''Iskoristili smo i kozmičko povećalo koje je povećalo količinu svjetlosti koju smo detektirali'', dodao je.

Taj je učinak povećanja poznat kao gravitacijska leća.

Bogdan i njegov tim pronašli su crnu rupu u galaksiji nazvanoj UHZ1, u smjeru klastera galaksija Abell 2744, koji se nalazi 3,5 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje. Webbovi podaci, međutim, otkrivaju da je galaksija mnogo udaljenija od jata, na 13,2 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje, kada je svemir bio samo 3% svoje sadašnje starosti.

Zatim je više od dva tjedna promatranja s Chandrom pokazalo prisutnost intenzivnog, pregrijanog plina koji emitira X-zrake u ovoj galaksiji – zaštitni znak rastuće supermasivne crne rupe.

Svjetlost iz galaksije i X-zrake iz plina oko njezine supermasivne crne rupe povećali su se četiri puta zahvaljujući masi Abella 2744 koja je poslužila kao gravitacijska leća. To je pojačalo infracrveni signal koji je uhvatio James Webb i omogućilo Chandri da primijeti rendgenske zrake iz tog slabašnog izvora.