Press ured SFF

Zašto u CineStar kinima nema Tanovićevog film “Deset u pola”

Producent Jovan Marjanović ističe da to nije istina i da razlozi odbijanja filma nisu poslovne prirode.
Kultura / Film TV | 26. 11. 2021. u 20:09 Bljesak.info

Blitz CineStar bez razloga odbio prikazivati Tanovićaev fiilm “Deset u pola”

Blitz CineStar iz Hrvatske, najveći kinoprikazivač u BiH, odbio je prikazivanje komedije Danisa Tanovića “Deset u pola” u svojim kinima, priopćili su iz press ureda Sarajevo film festivala.

''Ako su vrata više od 50% kino tržišta u BiH pod kontrolom Blitz CineStara zatvorena za njegov najnoviji film i kvalitetnu domaću komediju, pitanje je čemu ostali bh. autori i producenti da se nadaju kad je riječ o izlasku na domaće kino tržište i pristupu vlastitoj publici'', naveli su.

No, Distributer Cinestar poslao je priopćenje za javnost u kojem kao razlog za odbijanje navodi nepostizanje dogovora o dostatnom vremenskom razmaku između prikazivanja Tanovićevog filma u kinima i na drugim servisima.

Iako iz Cinestara navode da je razlog odbijanja ovog filma “u tome što s distributerom filma nisu uspjeli postići komercijalni dogovor oko bitnih elemenata igranja filma u kinima, a posebno vremenskog perioda između prikazivanja u kinima i prikazivanja putem drugih medija, te raspodjele prihoda”, producent Jovan Marjanović ističe da to nije istina i da razlozi odbijanja filma nisu poslovne prirode.

“Nema ni jednog uvjeta na koji naš distributer nije bio spreman pristati. Pod istim uslovima koji su navedeni za odbijanje filma ‘Deset u pola’, CineStar prikazuje npr. filmove američke produkcije i ne smije ih odbiti, a npr. filmove regionalne produkcije CineStar je prikazivao sa rasporedjelom prihoda 50:50. Razlozi odbijanja koje CineStar navodi je skrivanje iza tehničkih detalja, a ako su to stvarni razlozi, to je nešto oko čega se najlakše dogovoriti”, ističe Marjanović.

Blitz CineStar, inozemni kino-prikazivač koji u Bosni i Hercegovini broji ukupno 7 CineStar multipleksa, osim publici u Sarajevu, Mostaru i Banja Luci, gdje će se film “Deset u pola” prikazivati u drugim kinima koja s nestrpljenjem iščekuju Tanovićev film, CineStar će publiku u Tuzli, Bihaću, Zenici bez objašnjenja uskratiti za mogućnost gledanja ovog filma.

Uskračena bh.publika

Na kino tržištu koje je u razvoju i ispod europskog prosjeka - u BiH je trenutno aktivno 18 kina sa 65 dvorana u 11 gradova: Sarajevo, Mostar, Banja Luka, Bihać, Tuzla, Zenica, Višegrad, Konjic, Trebinje, Prijedor, Busovača, očekivano vlada trend gledanja filmova strane produkcije, dok je broj gledatelja za domaći sadržaj ispod regionalnog i europskog prosjeka. Prema praksi koju, navode iz SFF, po svemu sudeći provodi CineStar, za domaći film u njegovim kinima nema mjesta ni za domaće autore koji su osvojili Oscara ni kada imaju film koji je namjenski pravljen za publiku.

''Kada strani prikazivački lanac počne gušiti lokalnu produkciju, diktirati pravila prikazivanja na tržištu koje nije njegov domaći teren monopolnim načinom upravljanja, domaća kinematografija ostat će podcijenjena i nevidljiva u vlastitoj zemlji bez ikakvog jasno opravdanog razloga – pa ni tržišno-financijskog, a publika u velikom dijelu BiH uskraćena za ostvarenje višestruko nagrađivanog domaćeg autora koje je do sada oduševljavalo publiku na festivalima'', ističu iz SFF.

Napominju kako strani prikazivački lanci bez opravdanja i zakonskih okvira koji u segmentu kino industrije u BiH ne postoje, umjesto razvijanja, polako će i sigurno urušavati kino-tržište za domaći film.

''Zbog toga predstavnici filmskih radnika u BiH podržavaju usvajanje Zakona o kinematografiji i audiovizualnom stvaralaštvu na nivou FBiH kojim će i strani prikazivači uplaćivati procent od svog prometa u fond za proizvodnju domaćeg sadržaja, te će u javnoj raspravi tražiti da se u postojeće nacrte unese i obaveza prikazivača da ponudi minimalno iste uvjete za prikazivanje domaćeg filma kao i za strani film, kao i obavezu prikazivača da prikazuje domaće filmove. Predstavnici filmskih radnika u BiH podstiču i izmjenu Zakona o kinematografiji RS-a u istom smislu, te pozivaju jedinice lokalne samouprave na čijem području posluju strani prikazivački lanci da osiguraju javni interes po ovom pitanju'', navode.

Na današnjoj konferenciji za novinare, održanoj u zgradi Kantona Sarajevo, Edin Forto, premijer Kantona Sarajevo, Samir Avdić, ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo, Jovan Marjanović, producent, Elma Tataragić, predsjednica Udruženja filmskih radnika u Bosni i Hercegovini i Pjer Žalica, redatelj, istaknuli su da je neophodno i nužno zakonski zaštititi domaći film na domaćem tržištu te izrazili nadu da je riječ o nesporazumu i da će film oskarovca Danisa Tanovića ipak doći do publike širom BiH.

Cinestar: Odbili su

No, Distributer Cinestar smatra ''potpuno neopravdanim da se trenutno pokušava kreirati pritisak na ovaj kino lanac jer film'Deset u pola' redatelja Danisa Tanovića neće biti na repertoaru najvećeg kino lancu u Bosni i Hercegovini, posebno iz razloga što je svima poznato da je CineStar zainteresiran za prikazivanje Tanovićevog filma, međutim, pozivamo distributera da pruži uvjete koji će to omogućiti.

Naime, razlog trenutne situacije oko filma „Deset u pola“ redatelja Danisa Tanovića je isključivo u tome što s distributerom nismo uspjeli postići komercijalni dogovor oko bitnih elemenata igranja filma u kinima, a posebno vremenskog razdoblja između prikazivanja u kinima i prikazivanja putem drugih medija, te raspodjele prihoda",.

U priopćenju dalje tvrde da iako postoji više desetljeća svjetski i lokalni standard uobičajenog vremenskog razdoblja između prikazivanja filmova u kinima, kao premijernog mjesta za prikazivanje filmova, do njegovog prikazivanja putem drugih medija, kojeg u pravilu poštuju svi distributeri u odnosu na njihove filmove, u konkretnom slučaju distributer nije želio garantirati takav višemjesečni odmak, te ga je pokušao skratiti na samo 30 dana. Igranje filma sa tako kratkim odmakom ugrožava cijeli dugogodišnji poslovni model kina, a time ugrožava i uspjeh filma u kinima.

"Pokušali smo ih zamoliti da se usuglasimo oko istih uvjeta, međutim odbili su. CineStar je zgrožen što se ovakva komercijalna tema nepotrebno politizira i to posebno nakon što je u zadnjih 10 godina CineStar otvorio 7 novih multiplexa u Bosni i Hercegovini, potaknuo razvoj i modernizaciju kino mreže, te zaposlio velik broj ljudi. Međutim, upravo iz razloga visokih ulaganja, CineStar ne može donositi poslovne odluke koje izravno utiču na održivost kina kao premijernog medija za prikazivanje filmova.

Konkretna ekonomska odluka nema veze s Tanovićevim filmom, te bi se u istim okolnostima donijela ista odluka da se radi o hollywoodskom, regionalnom ili bosanskohercegovačkom filmu.

CineStar će i dalje nastaviti s odgovornom poslovnom politikom i poticanjem prikazivanja lokalnih filmova, no pod uobičajenim i jednakim uvjetima prihvatljivim i prikazivaču i distributeru", navodi se u saopćenju CineStara.