Biste li ga voljeli imati?

Znanstvenici objasnili zašto ljudi nemaju rep

Istraživači su postigli napredak kada su otkrili da je određena regija u genu povezana s gubitkom repa bila pod utjecajem Alu elementa. Iako su alum elementi uobičajeni u ljudskoj DNK, nitko prije nije prepoznao njihovu ulogu u ovom kontekstu.
Sci-Tech / Znanost | 24. 03. 2024. u 15:10 Bljesak.info

Foto: Getty Images / Majmuni, ilustracija

Repovi su korisni za održavanje ravnoteže, navigaciju, komunikaciju, tjeranje dosadnih insekata, a vjerojatno i za neke druge aktivnosti.

S praktične strane gledano, malo je glupo što mi ljudi više nemamo repove.

Znanstvenici su otkrili da su ljudi i veliki majmuni (primati) izgubili su svoje repove prije otprilike 25 milijuna godina kada su se počeli razlikovali od drugih vrsta majmuna. To se često povezuje s prijelazom na uspravno hodanje, ali genetski uzroci ranije su bili slabo poznati.

U najnovijoj studiji, objavljenoj koncem veljače, znanstvenici su identificirali jedinstvenu DNK mutaciju koja je uzrokovala gubitak repa kod pretka ljudi i primata. Naime, prije oko 25 milijuna godina, predak ljudi genetski se odvojio od majmuna i izgubio rep.

Otkriveno je da se mutacija nalazi u genu TBXT koji je poznat po utjecaju na duljinu repa kod životinja. Do otkrića je došlo kada se genetičar i autor studije Bo Xia sa Harvarda zainteresirao za strukturu repa nakon ozljede trtične kosti.

Znanstvenici su sada otkrili da poseban genetski element, poznat kao alu element, igra važnu ulogu. Ovaj element može uzrokovati mutacije.

Alu elementi, repetitivni DNK sljedovi, pronađeni su u genu TBXT kod porodice velikih čovjekolikih majmuna (Hominidae) iz reda primata (Primates), ali ne i kod majmuna. Oni utječu na alternativno preklapanje gena TBXT, mijenjajući strukturu rezultirajućeg proteina.

Alu elementi su specifične sekvence DNK koje čine oko deset posto ljudskog genoma i pripadaju takozvanim “skačućim genima”. Istraživanja pokazuju da mogu igrati evolucijske uloge.

Uspoređujući DNK različitih vrsta primata, znanstvenici su otkrili da se Alu element pojavljuje samo u genomima čovjekolikih majmuna. To bi moglo objasniti zašto su ljudi i veliki majmuni izgubili svoje repove.

Navedeni mehanizam, nazvan "alternativno preklapanje", prvi je put povezan s Alu elementima. Ovo otkriće moglo bi biti ključno za razumijevanje različitih fizioloških karakteristika ljudi tijekom evolucije.

Kroz eksperimente s miševima, istraživači su potvrdili da Alu element kontrolira proizvodnju određenih proteina, što rezultira različitim duljinama repa.

Ova otkrića sugeriraju da Alu elementi i drugi geni mogu igrati veću ulogu u funkciji i razvoju gena nego što se dosad mislilo.

"Što više proučavam genom, to više shvaćam koliko malo znamo o njemu", kaže autor studije Bo Xia.

Evolucijski biolozi pretpostavljaju da je gubitak repa omogućio ljudima da postanu dvonožni. Otkriće alternativnog preklapanja vjerojatno će utjecati na cijelo područje genomike u budućnosti.

Znanstvenici očekuju da će ih biti još jer vjerojatno postoje alternativno preklopljeni proteini koji su zapravo korijen nekih evolucijskih promjena u ljudskim karakteristikama.

Video: What If You Were Born with a Tail