Pod utjecajem udaljenih sila

Otkriveno da se tektonska ploča ispod Tihog oceana raspada

Novo istraživanje dodalo je novi sloj znanstvenom razumijevanju dinamike Zemljine kore.
Sci-Tech / Znanost | 09. 02. 2024. u 14:13 Bljesak.info

Istraživanje dubina tektonskih ploča predstavlja složen proces otkrivanja i usavršavanja, izazivajući konvencionalnu mudrost da Zemljina kora ostaje kruta u svojoj jezgri.

Nedavna studija koja se usredotočila na četiri visoravni u zapadnom Tihom oceanu sugerira da ta prostrana područja nisu čvrste ploče, već ranjiva područja koja trgaju udaljene sile blizu ruba pacifičke ploče.

"Teorije nisu uklesane u kamenu"

Russell Pysklywec, geofizičar sa Sveučilišta u Torontu i koautor navedene studije, naglašava razvojnu prirodu tektonike ploča. Teorija nije uklesana u kamenu i još uvijek pronalazimo nove stvari, napominje, prenosi Zimo.

Erkan Gün, geoznanstvenik i prvi autor studije koja je objavljena u časopisu Geophysical Research Letters, naglašava iznenađujuće otkriće da se slične geološke deformacije opažene u unutrašnjosti kontinentalnih ploča, također događaju i u oceanskim tektonskim pločama.

Desetljeća znanstvene reevaluacije morskog dna, koju je 1950-ih pokrenula oceanska kartografkinja Marie Tharp, pokazala su da oceanski bazeni nisu ravne površine. Tharpino sonarsko mapiranje otkrilo je rovove i masivne planine, posebno Srednjoatlantski greben, dovodeći u pitanje prijašnje pretpostavke.

Suprotno uvjerenju da unutrašnjost oceanskih ploča ostaje kruta, nova studija istražuje četiri visoravni - Shatsky Rise, Hess Rise, plato Ontong Java i plato Manihiki - odbacujući ideju da se takva područja ne deformiraju. Iako su te visoravni smještene daleko od granica ploča, istraživanje sugerira da su izložene silama kidanja na rubu pacifičke ploče, gdje dolazi do subdukcije.

Nedostaci novog istraživanja

Studija identificira pukotine i rasjedne linije koje idu paralelno s najbližim rovom, što ukazuje na kidanje tih platoa. Modeliranje dinamike tektonskih ploča za hipotetske visoravni koje se nalaze 750 do 1500 kilometara od najbliže zone subdukcije dodatno podupire rezultate, otkrivajući da visoravni postaju tanje i rastegnute tijekom milijuna godina.

Gün ipak priznaje ograničen opseg njihove analize i izražava nadu da će njihova studija katalizirati daljnja istraživanja i napore u prikupljanju podataka.

Slanje istraživačkih brodova za prikupljanje podataka veliki je napor, pa se zapravo nadamo da će naš rad privući pozornost na platoe, te će se prikupiti više podataka, poručio je na kraju.