Science Alert

Narukvica koja je napravljena od metala koji nije sa Zemlje pronađena u drevnom blagu

Sci-Tech / Znanost | 26. 02. 2024. u 18:25 Bljesak.info

Znanstvenici su usred drevnog blaga pronašli par čudnih ukrasa, napravljenih od metala koji nije sa Zemlje. Naime, izgleda da su narukvica i šuplja polukugla ukrašena zlatom iskovane od željeza s meteorita. Blago iz Villene, koje se sastoji od 66 uglavnom zlatnih predmeta, otkriveno je prije više od 60 godina (1963.) u Alicanteu u Španjolskoj i od tada se smatra jednim od najvažnijih primjera zlatarstva brončanog doba.

No, stručnjacima je zbog dva predmeta bilo pomalo teško odrediti starost zbirke. Mala, šuplja hemisfera, koja je vjerojatno krasila dio žezla ili mača, i jedna narukvica su izgledale kao da su napravljene od željeza, odnosno da ne pripadaju brončanom dobu, piše Science Alert.

Željezo iz meteorita sadrži puno više nikla

Željezno doba je na Pirinejskom poluotoku počelo oko 850. godine prije Krista, a zlatni komadi u blagu potječu između 1500. i 1200. godine prije Krista. Stoga su ovi predmeti od željeza predstavljali svojevrsnu zagonetku.

Željezo na našem planetu ne dolazi samo iz željezne rude, može stići i iz svemira. Postoji niz drevnih artefakata od željeza koji datiraju prije željeznog doba. Najpoznatiji među njima je vjerojatno bodež faraona Tutankamona koji je iskovan od željeza iz meteorita.

Foto: Gradski arheološki muzej Villena / Pronađeni nakit

Znanstvenici mogu razaznati koje željezo stiže s našeg planeta, a koje iz svemirskih dubina. Željezo iz meteorita sadrži puno više nikla od željeza sa Zemlje. Stoga su stručnjaci zatražili dozvolu od Gradskog arheološkog muzeja Villena, u kojem se nalazi zbirka, za testiranje ova dva neobična predmeta.

Visok stupanj korozije

Pomoću masene spektrometrije (tehnika kojom se analiziraju molekule na temelju njihove mase) odredili su njihov sastav i unatoč visokom stupnju korozije ustanovili da su polukugla i narukvica vrlo vjerojatno izrađene od meteoritskog željeza.

Budući da su predmeti jako korodirani, rezultati nisu konačni. No, postoje novije, neinvazivne tehnike koje bi u budućnosti mogle poduprijeti rezultate analize. Time bismo riješili misterij starosti zbirke – svi predmeti su napravljeni otprilike u istom razdoblju, oko 1400. do 1200. godine prije Krista, s time da neki u sebi skrivaju materijal koji nije stigao sa Zemlje.

Istraživanje naziva Hierro meteorítico en el Tesoro de Villena? objavljeno je u časopisu Trabajos de Prehistoria.