Galerija aluminij

Bosanski sevdah na slikama Ane Đorđević

Kultura / Flash | 07. 10. 2016. u 08:35 K.K.

Tekst članka se nastavlja ispod banera

Galerija Aluminij ugostit će jedinstveni likovni postav srbijanske akademske slikarice Ane Đorđević, imena Sevdah, o sevdahu i drugim pticama. Izložba uspješno prožima dvije umjetničke grane, slikarstvo i glazbu, i to onu bosansku tradicijsku – sevdalinku. Otvorenje će biti u četvrtak, 13. listopada 2016. godine, s početkom u 19 sati.

‘’Umjetnost poimam kao način duhovnoga traganja’’, kazala je autorica koja će Mostarce oduševiti sa sedamnaest svojih slika i deset crteža različnih formata, koji su javnosti prethodno premijerno predstavljeni u zeničkomu Gradskom muzeju. Postav je, osim sevdahu, posvećen i njegovim istaknutim predstavnicima, a slikarica pojašnjava kako je nastajao kroz prizmu njezine osobne slikarske ikonografije. Tako i obiluje portretima čuvenih pjevača sevdalinki, poput Zaima Imamovića, Himze Polovine, Nade Mamule i Zehre Deović, ali i mlađih uspješnih izvođača ovoga zahtjevnog glazbenog roda, kao što su Damir Imamović, Božo Vrećo, i drugi.

‘’Živopisni kolorit njezinih umjetnina gotovo kao da i sam pjeva glazbu koju veliča, a kako se slikarica bavi i pjevanjem, čime upotpunjuje svoju opčinjenost prepoznatljivim bosanskim pučkim glazbenim izričajem, posjetitelje svečanosti otvorenja u našoj umjetničkoj galeriji uživo će darivat i sevdalinkama, u njezinoj izvedbi’’, najavio je direktor Galerije Darko Juka.

U prigodnomu kataloškom osvrtu, pisanomu za zeničku izložbu, povjesničarka umjetnosti Jasmina Novaković, između ostaloga, piše kako je autoričina umjetnost duboko autorefleksivna, introspektivna…

‘’Ona odbire put življenja svoje umjetnosti i povezanosti sa svojim djelima. Njezino je slikarstvo posrednikom, ali s čvrstom svezom između manuelnoga i konceptualnoga, snažne izražajnosti i naglašene umjetničke individualnosti. U stvaralačkomu postupku, Ana je vođena više intuitivnim impulsom, koji kod nje ima višestruko značenje. S jedne strane, on je taj koji u sam čin stvaranja uvodi čimbenik nepredvidivosti, što rezultira slikom koja nikada nije osmišljenom niti promišljenom a priori, već idejno sazrijeva na putu od početne zamisli do konačnoga ostvaraja’’, zapisuje Novaković, dotičući se potom i samoga sevdaha, kao središnje teme ovoga postava.

‘’Sevdah je glazbom koja nastaje iz neposrednoga doživljaja života onoga tko piše, ali i svakoga tko izvodi, pjeva i proživljava sevdalinku. Prisjetimo li se kako je riječ sevdah izvedena iz arapske riječi sawda, što znači crna žuč, s tako sugestivnim značenjem, sevdalinka je, pjevajući o doživljaju svijeta, život sam. Ona doživljava različne metamorfoze, mijenja se, nadograđuje, ali usprkos tomu ili baš zbog toga, opstaje i traje. Još jedna sličnost formalne prirode koja je dodirnom točkom između sevdaha i Anine umjetnosti jest ponavljanje istih motiva. U sevdahu su to varijacije istih melodija ili riječi, dok su kod Ane to motivi latice, ptice, kapi i (auto)portreta. Ova je izložba, na određeni način, autentičnim i osobnim hommageom sevdahu i onim ljudima koji su sevdah održali i održavaju živim’’, raščlanjuje Novaković, vrsno zaključivši: Ovom je izložbom posađen sevdah koji čeka na rođenje: kao slika, ruža ili sevdalinka.

Inače, Ana je Đorđević rođena 1974. godine u Aranđelovcu (Republika Srbija). Studij otpočinje na Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu (Fakultet likovnih umetnosti Univerziteta u Beogradu), a nastavlja u Granadi (Kraljevina Španjolska), na tamošnjemu fakultetu likovnih umjetnosti Alonso Cano, na kojemu je i diplomirala 2004. godine, kao stipendistica španjolskoga ministarstva prosvjete. Od dosad ukupno ostvarenih deset samostalnih izložbi, čak ih je pet organizirala u Španjolskoj, jednu u BiH i četiri u rodnoj Srbiji. Sudjelovala je i u čitavomu nizu skupnih izložbi u Belgiji, BiH, Slovačkoj, Srbiji i u Španjolskoj, kao i u mnoštvu likovnih radionica, kolonija, bijenala i drugih projekata. Osim slikanja, bavi se i pedagoškim radom, pjevanjem i pisanjem.

Kopirati
Drag cursor here to close