snaga, vjera i ljubav

Film 'In odium fidei – iz mržnje prema vjeri' prikazan Hrvatima u Kanadi

Kultura / Flash | 23. 03. 2015. u 09:52 R.I.

U nedjelju 22. ožujka, u dvorani Hrvatskog franjevačkog centra »Kraljica Mira« u kanadskom mjestu Norval, brojno hrvatsko iseljeništvo okupilo se na projekciji dokumentarnog filma o ubojstvu 66 hercegovačkih franjevaca za vrijeme Drugog svjetskog rata i poraća. U emotivni susret, koji je na trenutke izazvao i suze ganuća, uveo je crkveni zbor »Kraljice mira«. Izveli su hrvatsku himnu i pjesmu »Božja Ljubav« pod ravnanjem Tomislava Nosića.

Film scenaristice i redateljice Nade Prkačin osvjetljava zakopanu istinu o kojoj se godinama šutjelo te otkriva razmjere jugokomunističkih zločina u BiH. Osim na mučeničko svjedočanstvo franjevaca, film je mnoge od sudionika promocije, podrijetlom iz svih krajeva Lijepe naše ali i iz BiH, podsjetio na opstojnost hercegovačkih korijena koje i sami baštine. Stvaralački duh u ljudima je neuništiv i naraštajima poslije nakon brutalnog duhovnog i materijalnog pustošenja 1945. i u poraću. Upravo hrvatsko iseljeništvo svjedoči kako je svojom marljivošću, znanjem i sposobnostima uspješno integrirano u najrazvijenije zemlje svijeta, pa i u Kanadi i SAD-u.

Nazočne je najprije pozdravio fra Marko Puljić, župnik Hrvatskog franjevačkog središta u Norvalu, koji je nekada djelovao u župi Sv. Petra i Pavla u Mostaru (1981. – 1983.). Potresnu emociju izazvalo je fra Markovo podsjećanje kako je jugokomunistička vlast dane kada su ubili franjevce u Mostaru i Širokom Brijegu prenamijenila u spomen na »osloboditeljske datume«. U bivšoj državi, naime, 7. veljače u Širokom Brijegu slavljen je kao Dan oslobođenja Lištice (Široki Brijeg su preimenovali u Lišticu), a 14. veljače kao Dan oslobođenja Mostara. Zgraža činjenica da su upravo tih nadnevaka u spomenutim mjestima ubijeni franjevci čije su okolnosti stradanja opisane u Laudatovom filmu. Dane masakra nedužnih ljudi ubijenih iz mržnje prema vjeri slaviti kao dane oslobođenja grada primjer su još jedne bezobzirne manipulacije historiografijom koju ovaj film po iskazima svjedoka i temeljem arhiva demantira. Ipak, uvijek su postojali ljudi koji su u tišini svojih domova znali što se uistinu dogodilo, pa je i fra Marko na promociji filma podsjetio na ohrabrujuću i plemenitu misao jednoga vjernika u Mostaru, koji mu je 1982. rekao: »Ne brinite, ti ljudi žive u našim srcima. Žrtva tih mučenika uvijek će u nama živjeti!«.

Nakon iznimno uspješnih projekcije Laudatovog filma u New Yorku i Chicagu u SAD-u, treća projekcija filma »In odium fidei – Iz mržnje prema vjeri« u Norvalu zadnja je održana u hrvatskim zajednicama koje na sjevernoameričkom kontinentu vode franjevci Hercegovačke provincije Uznesenja BDM.

Sljedeće su projekcije filma »In odium fidei – iz mržnje prema vjeri« u BiH: Posušje – 25. ožujka; Široki Brijeg – 26. ožujka; Gorica – 27. ožujka; Međugorje – 28. ožujka.